Dide
Mijn basisschooltijd op Het Drieluik heb ik als zeer leuk ervaren. Ik kon het altijd goed vinden met mijn klasgenootjes en met de leraren. Met vriendjes en vriendinnetjes afspreken buiten school vond ik erg gezellig, maar ook op school giechelde en kletste ik graag. Al wilde ik altijd wel goed mijn best doen. Ik kon goed meekomen met de rest van de klas, maar lezen was voor mij een aandachtspunt. In groep 6 lag ik te ver achter van de rest van de klas. Aan het einde van groep 6 moest ik AVI niveau 9 hebben gehaald. Mijn leraar gaf mij iedere maandag een tekst van steeds een hoger niveau. Deze tekst moest ik thuis goed oefenen en vrijdags werd het dan getest. Door op deze manier veel te oefenen heb ik AVI niveau 9 bereikt. In groep 8 had je natuurlijk de Cito-toets; uit mijn Cito-toets kwam een zeer lage score namelijk 528. Een score die ik niet bij mezelf vond passen en mijn leraar gelukkig ook niet. Hij adviseerde mij om vmbo-t te gaan doen.
Ik kwam in een dakpanklas terecht van vmbo-t/havo. Ik heb samen met mijn mentor en mijn ouders de keuze gemaakt om voor havo te gaan. Ik wist dat ik hard zou moeten werken om havo aan te kunnen en dat was ook zo. Naast school en voetbal had ik geen tijd meer voor andere leuke dingen. Ik was erg gedisciplineerd en wilde altijd goed voorbereid een toets ingaan. Soms leerde ik door tot 12 uur ’s avonds en stond ’s ochtends om 6 uur weer op om weer verder te leren. Door de jaren heen heb ik geleerd dat dit eigenlijk geen zin heeft. Ik wist namelijk voor de toets wel de antwoorden, maar zodra de toets voorbij was waren ook de antwoorden uit mijn geheugen gewist.
Door al dat harde werken kreeg ik een aantal mooie cijfers op mijn lijst. In de laatste twee jaar met het zicht op het eindexamen moest ik steeds harder werken om bij te blijven. De hoeveelheid van de stof werd me te veel en ik vond het moeilijk dit om bij te houden. De hoge cijfers werden gemiddelde cijfers. Het was erg frustrerend om zo hard te werken en er zo weinig voor terug te krijgen. Ik creëerde een soort van faalangst. Mijn gedachten namen tijdens toetsen de overhand. In het examenjaar kreeg ik de ziekte van pfeiffer. Hierdoor heb ik een half jaar plat gelegen en veel lessen gemist. Ondanks de ziekte wilde ik zoveel mogelijk toetsen halen. Ik leerde thuis en ging naar school om de toetsen te maken. Helaas heb ik ondanks mijn inzet mijn havo diploma niet weten te halen. Ik had voor vier vakken een onvoldoende. Biologie heb ik direct herkanst en gehaald.
Het jaar daarop heb ik ervoor gekozen om via een flex-traject natuurkunde en wiskunde B over te doen aan het Rijn IJssel in Arnhem. Binnen een half jaar had ik mijn havo diploma op zak en aan het eind van het jaar heb ik nog een wiskunde B certificaat gehaald. In de tussentijd heb ik veel gewerkt, vooral bij Albert Heijn kon ik veel uren maken en elke zaterdag werkte ik voor (toen nog) TNT. Na mijn middelbare school tijd ben ik op zoek gegaan naar een studie. Helaas was ik bij fysiotherapie uitgeloot. Hier baalde ik ontzettend van, want dat is wat ik het liefste was gaan doen.Ik dacht dat de opleiding verpleegkunde het beste aan zou sluiten op de opleiding voor fysiotherapie en heb dan ook met die gedachte gekozen voor HBO verpleegkunde. Aangezien het te vol zou worden met mijn twee baantjes en een opleiding heb ik besloten om met één baantje verder te gaan.
Tijdens de opleiding verpleegkunde heb ik ontzettend veel geleerd. Ik heb heel hard gewerkt om er een goed jaar van te maken en er zo veel mogelijk van op te steken. Ik heb veel nieuwe mensen leren kennen, maar heb ook echt mezelf leren kennen. De afgelopen jaren ben ik erg gegroeid. Ik ben een stuk zelfverzekerder geworden en sterker in mijn schoenen komen te staan. Ik weet waar ik goed in ben en wat mijn aandachtspunten zijn. Een aandachtspunt blijft het lezen. Ook tijdens de opleiding HBOV deed ik erg mijn best, maar het lukte me niet om voldoendes te halen. Hierover ben ik veel in contact geweest met mijn studieloopbaanbegeleider en heb ik buiten school hulp gezocht.
Zo ben ik bij José Barendse terecht gekomen. Ik heb diverse gesprekken met José gehad en heb mijn ervaringen op het gebied van leren met José besproken. José adviseerde mij om een dyslexietest te laten doen. Hier had ik eerlijk gezegd nog nooit over nagedacht, ondanks mijn leesproblemen.In de zomervakantie van 2012 heb ik een dyslexietest laten doen. Hieruit bleek dat ik inderdaad dyslexie heb. Een heel dubbel gevoel. Opgelucht dat er een verklaring is voor wat mij al die jaren heeft tegengestaan. Maar blij kan ik er natuurlijk niet mee zijn. Het lezen zal altijd een aandachtspunt blijven. Nu moet ik een manier vinden om hiermee om te gaan. Aangezien José ervaring heeft met dyslexie, is José voor mij de aangewezen persoon om mij hiermee te helpen.
José en ik hebben diverse oefeningen gedaan om inzicht te krijgen in mijn persoonlijke manier van leren. Hoe leer ik nou eigenlijk? Hoeveel tijd denk ik voor een opdracht nodig te hebben? En hoeveel tijd heb ik daadwerkelijk aan de opdracht besteed.Om ook de theorie voor het studeren overzichtelijker te maken heeft José mij kennis laten maken met mindmappen. Ik wil me hier de komende jaren steeds beter in gaan verdiepen.
José heeft mij ook geholpen in mijn tweestrijd tussen het kiezen voor gezelligheid op school of het kiezen voor de nuttige tijdsbesteding aan mijn schoolopdrachten. José heeft door middel van een bliksem diagram voor mij helder gemaakt wat de belangrijkste behoeftes en belangen zijn van zowel de gezelligheid als de tijdsbesteding voor de schoolopdrachten. Uiteindelijk hebben we een compromis kunnen maken tussen beide behoeftes en belangen.
Daarnaast wil ik blijven zoeken naar manieren om het leren makkelijker te maken. Daarbij werkt mijn perfectionisme ook niet echt mee. Op het HBOV jaar haalde ik een 7, 8 en een 9 voor mijn verslagen. Cijfers om trots op te zijn. Maar het koste me heel veel tijd. Ik wil alles tot in de puntjes goed doen. Je moet keuzes kunnen maken. Ik koos ervoor om veel tijd te stoppen in het verslag, omdat ik weet dat ik daar goed in ben. Nuttige tijd die ik ook had kunnen besteden aan het leren voor de toetsen. Dat deed ik ook wel, maar eerst moest het verslag in perfecte staat worden ingeleverd. Dat leverde een 9 voor mijn verslag op en een 5 voor de toets. Op de HAN moet je alles voldoende hebben om studiepunten te ontvangen. Dat betekent dus dat ik ondanks mijn mooie 9 geen studiepunten kreeg. Ik probeer eraan te werken om mijn aandacht voor de verschillende toetsen te verdelen. Het is moeilijk om je leerstijl om te gooien, maar ik denk dat het in mijn geval erg belangrijk is om verder te kunnen komen.
Aan het einde van de opleiding heb ik acht weken stage gelopen. In die acht weken is mij heel duidelijk geworden dat ik het leuk vind om mensen te helpen, maar niet op lichamelijk gebied in de vorm van wassen en aankleden. De manier van denken, het gedrag en het sociale contact met de mensen interesseerde mij wel heel erg. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een opleiding die meer te maken heeft met de geest van de mens. Ook ben ik na gaan denken of ik de opleiding op het MBO of het HBO wilde gaan volgen. Ik heb zowel bij het HBO als MBO rondgekeken en veel informatie opgehaald. Ik heb met José besproken wat op dit moment het beste voor mij is. Op het MBO bestaat de mogelijkheid om de opleiding versneld te doen. Hierdoor kan ik het qua niveau rustiger aan doen, maar heb ik wel snel (binnen 2 jaar) mijn diploma behaald. Ik heb samen met José alle voor- en nadelen op een rijtje gezet. Het was geen gemakkelijke keuze. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om MBO te gaan doen omdat ik de hoeveelheid leerstof op het HBO niet voldoende kon bijhouden.
Ik wil in de jaren op het MBO zowel binnen als buiten school hierin een groei kunnen maken en voor mezelf uit kunnen zoeken wat voor mij goed werkt. Mijn motivatie is dan ook dat ik ontzettend graag wil leren. Ik wil leren hoe ik zo effectief mogelijk gebruik kan maken van mijn goede eigenschappen en hoe ik kan werken aan mijn minder goede eigenschappen. Ik wil leren hoe ik mijn leerstijl kan verbeteren. Om aan deze leerdoelen te blijven werken, heb nog regelmatig contact met José. Als ik ergens tegenaan loop dan kan ik altijd bij José terecht. Ik heb de begeleiding van José dan ook als zeer prettig ervaren en ik vind het fijn om te weten dat er altijd iemand is die mij op het gebied van school hulp kan en wil bieden.